הבעיה המשפטית של הנוהגים בכבישי שטחי C ביהודה ושומרון

על אף שכבישי שטחי C ביהודה ושומרון נמצאים באחריות מדינת ישראל וממומנים על ידה,ישנם שופטים בבית המשפט השלום בירושלים שקבעו כיהדין הפלשתינאי הוא הקובע בתאונות דרכים המתרחשות בכבישים אלו, ולא הדין הישראלי כפי שהיה עד כה. עו”ד שמואל גייזלר מוביל את הערעור בנושא

// גליה היפש

 

יותר מחצי מיליון ישראלים גרים בשטחייהודה ושומרון המוגדרים כשטח C – שטחהנמצא בשליטה ביטחונית ואזרחית ישראפלית מלאה, שמהווה למעשה את המסה הגדופלה ביותר מבין שטחי יהודה ושומרון: כ 60%-משטחם. למעשה, מי שנוסע על כביש 443ממודיעין לירושלים, עובר בשטחי C, כך גם כלמי שעובר את מחסום ראש העין מזרחה, ונוסע על הדרך לאוניברסיטת אריאל.כאשר מתרחשות תאונות דרכים בכבישיםאלו בין רכבים ישראלים לרכבים פלשתינאים,והנהג הפלשתינאי הוא זה שאשם בתאונה -הנהג הישראלי מפעיל את פוליסת הביטוח המקיף שלו, חברת הביטוח משלמת לו ולאחרמכן תובעת את חברת הביטוח הפלשתינאית שבה מבוטח הנהג הפלשתינאי, כדי לקבל שיפפוי על הסכום ששילמה בגין תיקון הרכב. מי שמטפל בתיקים אלו מטעם חברות הביטוח הישראליות מול החברות הפלשתינאיות הוא עו”ד שמואל גייזלר, המתמחה בתביעות נזיקין הקשורות לתאונות דרכים של אזרחים ישראלים עם רכבים פלשתינאים בשטחי יהודה ושומרון. עד לאחרונה הדברים עבדו כך על פי הנהוג בחוק הישראלי וזרמו כשורה. אלא שלאחרונה לפי פסיקות בבית משפט השלום בירושלים מאיימות על זכויות הנהגים הישראלים. לפי פסיקות חדשות בשלושה תיקים בבית משפט זה, הדין הישראלי אינו חל על שטח C ולכן הדין הפלשתינאי הוא זה שקובע שם. אלא שעל פי הדין הפלשתינאי, חברת ביטוח שאינה רשומה בשטחי הרשות, אינה יכולה כלל לתבוע את החברות המקומיות (הפלשתינאיות). “אם פסיקות אלו יתקבלו, המשמעות היא שחברות הביטוח הישראליות לא יוכלו לקבל שיפוי מהצד הפלשתינאי במקרה שהצד הפלשתינאי אשם בתאונה”, מסביר עו”ד גייזלר. “זהיכול לגרור מצב שבו הביטוחים המקיפים שלתושבי יהודה ושומרון יתייקרו באופן משמעותי, וזה לא הכל.
מה יעשו עשרות אלפי הנהגים שאינם חיים בשטחי יהודה ושומרון אך נוסעים לשם מדי יום לצרכי עבודה, מתן שירותים, תחזוקה ולימודים? כיצד נהג יכול לדעת שעלמקטע מסוים מהכביש חל עליו החוק הישראלי ובמקטע אחר הוא לא חל? זו הרי שערורייה”.

באחריות מי נמצאים הכבישים בשטחי ?C
“אלה הם כבישים הנמצאים באחריות מדינת ישראל ומתוחזקים על ידה, ואלה הם שטחים שנמצאים בשליטתה הביטחונית המלאה שלמדינת ישראל. הפסיקות החדשות יגרמו עוולעצום לתושבי יהודה ושומרון ולכלל הנהגים הרגילים להשתמש בכבישים אלו”.

אסור לחוקק חוק שפוגע בישראלים

לאור המצב, הגיש עו”ד גייזלר ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים, שהדיון בו יתקיים בחודש נובמבר הקרוב בפני הרכב של שלופשה שופטים. “הטענה המרכזית שלנו”, מסביר עו”ד גייזלר, “היא שהחוק החל בשטחי C הוא החוק של הריבון הצבאי. זהו שטח כבוש והממשל הצבאי הוא זה שקובע את החוקים על ידי מנשרים, שהינם חוק לכל דבר. קיים מנשר כללי שהמושל הצבאי הוציא הקובע כי הרשות הפלשתינאית אינה רשאית לחוקק חוק הפוגע בישראלים, לא בישראלי כאזרח ולא בישראלים כחברה בע”מ, על כך מתבססת הטענה המרכזית של הערעור שלנו. אם יחול הדין הפלשתינאי על הכבישים בשטח C, כפי שחלק מהשופטים קבעו, אזי תהיה כאן פגיעה משמעותית הו בחברות הביטוח הישראליות והן באזרחים הישראלים הנוהגים בכבישים אלה. למעשה, התייחסות לחוק הפלשתינאי לגבי תאונות דרכים משמעו מעין הכרה במדינה פלשתינאית לפי חוקי המשפט הבינלאומי”.

חוו”ד מומחה: החוק הישראלי הוא הקובע

כחלק מהערעור, ביקש עו”ד גייזלר חוות דעת מומחה בנושא מפרופסור עמיחי כהן, מומחה למשפט בינלאומי ופרופסור חבר בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו. ביןהשאר נכתב בחוו”ד: “השמירה על החוק בכפביש נעשית על ידי משטרת ישראל, והשמירה על הביטחון בו בידי צה”ל. תשתית הכבישים ממומנת על ידי ממשלת ישראל והמפקד הצבאי. רוב רובם של הכבישים המצויים בשטח C מובילים אל התנחלויות. אין כל הגיון משפטי או אחר לקבוע שההתנחלויות עצמן הן אזורים שבהם יחול המשפט הישראלי…..ואילו הכבישים המובילים אל ההתנחלויות, אשר גם בהם פועלים צה”ל ומשטרת ישראל, יהיו כבישים שעליהם יחול דין אחר”. פרופ’ כהן קובע במפורש כי אין להחיל את הדין הפלשתינאי בכבישים אלו, אלא רק את הדין הישראלי. עכשיו נותר רק לחכות לקביעת בית המשפט המחוזי.

שתף:

מאמרים נוספים